Va kul att du öppna en tråd med dom intressanta frontosorna ! Jag själv är ju frälst i Tanganyika generellt men som du säger så är ju frontosorna något speciellt.
Jag själv börja med en grupp på åtta väldigt små frontosor, och har matat på bra nu i över ett år och dom har vuxit något otroligt bra måste jag säga...
Och som nämns ovan är ju det glupska rackare prinsess yngel har gott åt och även multifaciatus yngel som tydligen gett sig i väg för långt. För gruppen har minskat och ökat osv.
Väldigt lättskött art och tålig, som ung kan jag tycka att den är väldigt skygg iaf mina små dom gömde sig ofta i mellan stenar och där dom kom plats,
Men nu är dom å pass stor så nu kan dom inte det i samma utsräckning. Som Kjell nämner som riktiga juveler som flyter runt sävligt i karet när dom har anpassat sig och känner sig trygga.
Jag tycker personligen att 720liter alltså 200:60:60 är ett lämpligt kar, ju större desto bättre. Där har jag mina i nu iaf.
Har man problem med frontosor som är lite skygga i ung ålder och vill locka fram dom, köp då en övre stimfisk jag själv införskaffa 20 st leptosoma Malasa och det har ju gjort verklig skillnad. Men nu är jag mer rädd att dom kommer bli uppätna med tiden men än så länge har dom klarat sig men det är ju en risk helt klart...
Leptosomorna har ju iofs gått med dom i starten i karet som dom har ju vuxit upp med dom så förhoppningsvis kan jag klara mig hyggligt
Sen är ju det tankar alla får att fylla på sin grupp med fler individer men jag kan säga så här,
Gör det helst inte för har du en grupp frontosor som funkar bra tillsammans och tillför några till kan det sluta med fullständigt kaos om man har otur.
Men så kan det också likaväl gå jättebra man vet ju aldrig med fiskar
Så mitt råd är skaffa en grupp och håll dig till den.
Som jag var inne på innan dom är ju väldigt glupska och gapet är ju enormt på dom.... Jag själv matar med räkmix mysis musslor och i bland får dom sjunk foder hikari. Och detta har funkat kanon bra tycker jag.
Som sagt en underbar art och rekommenderar den starkt om man har utrymme nog för den.
Och som Kjell sa bra sällskap är ju leluepi, juldichromis reagani som ett exempel. Jag själv har ju även compriseps två olika sorter, prinsessor funkar bra med för dom är tuffa rackare
Hoppas detta gav något fråga på och diskutera