Hej! Tack för tips!! Ska inköpa happylife-medlet bums... Blir galen här haha... Mörkläggning nyligen i fem dagar och cyanon försvann magiskt, inte en prick kvar någonstans. Den glädjen varade dock bara i några dagar och så började slemmet smyga sig tillbaka igen. Så tänker att jag nu måste prova något medel för att få bort det helt. Påverkar det där medlet, Algin extra, på något vis bakteriekulturen i övrigt, eller är det lugnt? Jag har innerfilter. Funderar också över orsakerna till cyano. I och med att det kom tillbaka så måste det ju bero på någon slags obalans med gödningen. Jag hade massvis med växter som trivdes knanon innan cyanon kom. Provade som sagt först att höjda dosen med nitrat (kör med pmdd) till det dubbla när jag först fick problem med cyano... Minskade också vattenbyten från 1 gång i veckan till 1 gång varannan vecka och ljuset från 8 timmar till 6. Inget av det hjälpte... Nu har hälften av växterna dött och fått dras ur... Enbart anubiasen som verkar trivas (har även cuba på botten som ser OK ut, men sprider sig inte så bra över botten (inte konstigt med tanke på mörkläggning och tidigare cyano som konstant skymde ljuset)... Efter senaste mörkläggningen så satte jag igång co2 igen, gjorde ett vattenbyte direkt och rensade halva filtret, alltså 1 av 2 filtersvampar). Det höll sig fint i några dagar som sagt tills cyanon började komma tillbaka. Lade ned någon flytväxt från mitt andra kar nu eftersom det är så mycket mindre med växter nu än tidigare (bör köpa nya och plantera, jag vet) och har nu mörklagt igen och pausat CO2 etc... Blir inte riktiligt klok på det här. :)