Jag har haft i gång det här karet mer än 10 år nu. Aldrig haft ett enda problem med det. Normalt så gör jag bara vattenbyten ett par gånger i måndanden. Det har alltid varit fräscht och fint.
Det jag tror som är orsaken till att problemen började är att jag av misstag glömde / missade att starta pumpen efter ett normalt och vanligt vattenbytet. Efter detta så har jag sett och tyckt att något är galet. Har dock långt innan man kan se något som helst tecken på några fiskar inte vetat var det har varit och därför gjort vattenbyten. Jag gör naturligtvis inte 5 vattenbyten i veckan annars. Men tänkte att detta kunde bero på nitrit.
Det enda som jag under veckan har kunnat gå på är att fiskarna har hållit till uppe i hörnet vid pumpen. Visst tänkt att det kan bero på syrebrist men eftersom jag har en extern luftpump med syresten igång hela tiden.
Den senare tiden har jag också tyckt att algerna har växt en aning och därför köpte jag två Sjäggmunsmalar. Det är den eller de två senaste dagarna man kan urskilja lite vita prickar på min stora Vändmal. Tycker att dom är för små för Vita pricken, men behandlar för det ändå.
Tänkte kanske att man kunde fått lite råd i stället för påhopp.