[QUOTE=Björn J.;n2379844]
Jag är ju av den uppfattningen att man inte kan få för mycket ljus över ett växtakvarium, har nämnt det förut, men jag hade under flera år 3 x 500 W halogenrör i ombyggda byggstrålkastare över en 375:a. Svärdsplantorna växte långt upp över vattenytan. Klart att det fanns alger, men inte av den digniteten att det var några problem. Har man bara näring i botten och även i vattnet så man får växtkraft tar växterna all näring så att det inte blir något över till växterna.
Men klart, 1500 W i tio timmar om dagen, det är ingen hit, detta var det på min dåvarande arbetsplats, jag betalade inte elräkningen, och när det akvariet avveckaldes kunde dom äntligen stänga ned en reaktor i Ringhals...
Det är väl så också att ljusmängden påverkar vissa växter på annat sätt också, utbredningen i sidled om ljuset är bra, och om ljuset är för svagt drar dom i höjden, eller om det nu är tvärtom...? Eller kanske olika för olika familjer. Svärdsplantor drar i höjden om man har mycket ljus, medan cryptocoryner breder ut sig längs med bottnen.[/QUOTE]
Det finns ingen anledning att skicka på så mycket ljus. Och man kan få för mycket av det goda. Speciellt när man använder vanlig halogen som ligger helt fel i spektra. Närmare bereppet att "elda för kråkorna" kan man inte komma när det gäller akvaristik. Om det uppstår några tvivel i det jag skriver kan det med fördel göras en googling på begreppen par, pur och ppfd.
Jag har hittills inte hittat en enda växt som inte kan bli snygg under vanliga lysrör. Ja har till och med sett till att få en matta med E. hydropiper i ett standard-rio med 4 originalrör. Jag kan räkna upp flera ledande växtakvarister som helt enkelt kör vanliga lysrör över sina växtakvarier. Varför? Det är så enkelt att man får max för pengarna, det är enkelt och beprövat. Svärdsplantors växtkapacitet är inte ett indikator på hur bra en belysning faktiskt är. Jag har fått dem att växa i en hink på balkongen i november.