[QUOTE=Björn J.;n2379865]Jag hade senare, till helt nyligen, ett hörnakvarium om 350 liter, det finns en bild i min projekttråd. Över detta hade jag nio artonwatts lysrör med reflktorer, Osram Lumiilx DL.
Här växte det väldigt bra, det fanns näring i bottensedementet och ibland även i vattnet. Men ingen Co. Men det märktas med en gång då lysrören blev gamla och dåliga eller då jag släckte ned till hälvten under sommarmånaderna, då slutade det att växa. Detta akvarium var 60 cm högt, i min mening 10 cm för mycket för ett växtakvarium, då ljusstyrkan avtar med kvadraten av avståndet, mer i vatten som är tätare medium.
Vad jag vill "belysa" med detta är att ju att 3x 500 watt naturligtvis är att ta i i överkant, spillvärmen gick ju ut i en annars dragig lokal där man kunde skruva ned termostan på iallafall ett element.
Men jag tror däremot inte att jag hade haft den växtkraften jag hade i mitt förra växtakvarium, det med nio artonwattsrör, med färre rör, eller med andra rör än just dessa Osramrör, jo Phiips TLD 84 funkade bra också.
Nu är det direkt omodernt med halogenbelysning, men det var flera i GAF som på denna tid (1980-tal) som eldade på med halogen, metallhalogen och andra belysningar som fick elmätarna att snurra som virvelvinden på Liseberg.
Jag vill ju inte ha tillbaka detta, välkomnar ju lysdioderna, men anser nu att just Juwels Day och Natuere inte är riktigt det jag förväntar mig. Möjligen hade det varit bättre med dubbla Day än två av varje, men det har vi diskuterat i andra trådar.
Men detta är ju min inte alltför subjektiva åsikt, och mina erfarenheter, kanske inte vetenskapligt bevisbara, däremot erfarenhetsmässiga.[/QUOTE]
Ja. I vissa fall är väl erfarenhet att likställa med fakta och beprövade resultat. Men sedan har forskningen kommit fram till vilka våglängder växter behöver för att växa rätt och få det de behöver. Där är gult/grönt ljus enligt lumenskalan tyvärr inte bra nog. Det växer absolut men det handlar om vad som är optimalt i hela kedjan. Jag har kört metallhalogen och lysrör över mina akvarier och jag törs i princip ta gift på att det inte finns möjligheter att få mer växtmassa per ytenhet i ett akvarium (alger exkluderat).
Tyvärr ligger inte många av akvarierna inne här med har du instagram så kan jag visa hur effektivt du kan dra runt ett akvarium med moderat-låg belysning.