Tack Tommy, kanon film men tyvärr blev jag ej klokare........
Jag körde igång akvariumet och hade då i två hinkar svart vatten från ursköljda filter med vatten från de kar fiskarna gått i hos Patric . Sedan väntade jag med fisken tills mina värden överens stämde med det akvariumet de gick i innan jag flyttade fisken ochsedan har jag haft noga koll på fisken hela tiden samt nu den senaste tide även kollar med dropp test . Igår innan jag gjorde första bytet vatten log nitriten på 0,05 och nitraten lite högre. Nu bytte jag en tredje del av vattnet och allt fungerar som det skall, när fiskarna lugnat ner sig efter bytet var de åter lika pigga som innan.....
Efter jag tittat på filmen nu undrar jag vad är det jag inte förstår.... jag hade väldigt lite nitrit, som jag antog att nitraten tog hand om som sedan bryts ner av växterna som använder nitraten som gödning......
Varför bytte jag vatten?
Jag kommer ju köra regelbundna vattenbyten men vill ju inte byta oftare än vad som egentligen behövs. Tanken är ju att öka på fiskantalet med en grupp diskus till och då kanske belastningen blir så hög att tätare vattenbyten blir nödvändigt. Men nu skall jag bara vänta och se, om det är något fel med fisk eller vatten eller något annat, eller om fisken som dog helt enkelt slagit huvudet i glaset.