[QUOTE=Ekenberg;n2392639]Åh vad tråkigt, tyvärr är jag för oerfaren för att kunna ge råd eller säga vad det kan vara. Jag har ju själv nyligen börjat med diskus och har ju lärt mig att det kan gå snabbt och vara mycket oförklarligt när dödsfall kommer....hos mig dog fyra stycken på koret tid och hade olika symtom, alla som dog var de största och mest dominanta. Så på något sätt känns det som det inte alltid är den utmobbad eller den som matvägrar som drabbas. Hoppas nu det går bara och du får behålla dina kvarvarande diskusar.[/QUOTE]
Konstigt nog så dog inte den fisk som jag förutspådde hädangången för ovan (med den mörka fläcken) utan den repade sig. Mkt märkligt.
Dock så har den det mer klassiska bekymret för diskus, att den magrar. (Detta trots, i det här fallet så långt, att den äter ganska bra.) Så den lär inte leva till jul.
Tyvärr har i stället två av de andra jag hade gått hädan. Den senaste häromdagen. En hona i mkt fin kondition. När jag skulle till att byta vatten i söndags kväll så låg hon plötsligt lite horisontellt uppe vid ytan. Något missfärgad och med långsam andning. En kort stund senare var hon död. Å så sent som max två dagar innan dess så åt hon och var tuff, vid full vigör.
Som sagt, mycket märkligt. Vad skulle det kunna vara som så plötsligt slår ut en fullt frisk fisk - samtidigt som det finns X antal andra fiskar som vid samma tillfälle inte alls drabbas. (Jag tänker att om det skulle vara någon form av akut syrebrist, CO2-överskott, el dyl.)
Jag drar mig till minnes att jag varit med om något liknande en gång förut. Samma kar, för ett par år sedan. Den gången stora fina skalarer. 9-10 st som dog på en dryg vecka. Utan några klassiska sjukdomstecken vad jag minns. Skall leta upp den tråden, för jag vill minnas att jag la ut mina bekymmer här på forumet den gången också. Men utan framgång, slutsatser.
Mitt kar får anses ha utrustning/kunskap över medel (t ex pH-styrning med CO2-tub och digitalt styrd regulator) och med rätt många år bakom akvariestyret hos ägaren, så nybörjarmisstag borde kunna avskrivas som förklaring.
Men du skriver ovan att du "... lärt dig att det kan gå snabbt och vara mycket oförklarligt när dödsfall kommer...". Var har du inhämtat den kunskapen? Jag blir nyfiken.
Mina två största praktexemplar (på bild i andra inlägget ovan) lever fortfarande. Nu har det gått så långt så jag känner att jag, motvilligt, nog skulle vilja förära någon annan dessa fina fiskar (typ närmaste zooaffär) innan de går samma tragiska väg till mötes som det tidigare stimmet i övrigt. :-((