[QUOTE=Bernt G;n2428728]Ser väl inte så farligt ut? Inte mycket fisk, inte mycket alger ;) Inte mycket växter heller.
Lite alger finns alltid, det tillhör biologin så att säga.
För mycket mat?
Mer växter, mindre mat?
Egentligen är det inte hur mycket växter du har som spelar roll utan hur mycket dom växer. Växter som växer och som du sedan "rensar bort" är ju näring ut från karet. Växer dom inte är dom ju lika funktionella som plastväxter. Tillför du då näring göder du algerna ;) Jag använder happylife men mindre än vad som står på flaskan ca 25% och carbo. Bra varierad mat till fisken.. ger bra varierad näring till växterna. Jag ger 4 olika foder till fiskarna.. Jag vet ju inte helt vad fodret innehåller eller vad fisken exakt behöver. Så jag ger en lite varierad kost. Då får även växterna varierad näring. Det "fungerar" om jag säger så.
Något näringsöverskott har du och något underskott som gynnar algerna.. men vilket?
Spontant har du för dåligt filter. Lite biologiskt rening om du inte köp ny bättre filtermedia till filtret. Dvs kompletterat och bytt en del som följer med.
Byt aldrig allt i filtret samtidigt, byt alt tvätta hälften, vänta en månad (minst) byt, tvätta andra halvan av filtret.
Kanske för mycket vattenbyten, vattnet blir inte stabilt och för mycket växtnäring, göder även alger. Happylife carbo är ett bra tillskott tillsammans med växtnäringen, men ge inte för mycket näring. Carbo kan du ge lite för mycket en tid för att öka på växtligheten.

Alger i akvarium - Simbi[/QUOTE]

Är värre än vad bilderna visar å dom kommer tillbaka så snabbt. Har även bytt ut och lagt till cerax eller vad de heter till filtret. De skulle gynna bra bakterier. Gör även som du och har varierad kost till fiskarna både fryst och olika torrfoder. Ska dra ner på näringen, samt vattenbyten för att test