Dom små 12-volts-kylskåpen har oftast så lite effekt att de har svårt att göra märkbar skillnad på akvarier som inte får plats i själva kylen, dessutom har de ofta också dålig verkningsgrad att de värmer upp sin omedelbara närhet, dvs i små dåligt ventilerade rum värmer de snarare upp akvariet än kyler det om man inte lyckas ordna väldigt effektiv värmeväxling.

Jag provada i sommras att leda vatten genom ett lubiflexrör med några meter på golvet det gjorde bara någon tiondels grads skillnad, jag upptäckte sedan att det var i princip lika varmt på golvet eftersom jag hade så kraftig luftcirkulation... När det är kallare på golvet kan det göra skillnad.

Om man inte vill köpa färdig lösning för tusentals kronor på till exempel akvarielagret kan man bygga själv, Antingen då av en riktig kyl eller frys, eller att man använder avdunstningspricipen, antingen med en fläkt som fläktar direkt på vattenytan eller att man bygger ett droppfilter med fläkt, det är ganska enkelt och billigt att få ett par graders kylning med avdunstning.