Vad kul att du har blivit med akvarium :) Men för jävligt att den gamla ägaren hade ihjäll fiskarna [:(] Fast det är inget du kan göra åt det nu.

Jag är inte så insatt i afrikanska biotoper. Det vanligaste är nog malawi eller tanganyika men det finns givetvis många andra afrikanska biotoper. Om jag vore du så skulle jag nu under tiden åka till olika akvariebutiker och titta på de olika afrikanska arterna. Anteckna artnamnen på de som du finner tilltalande och sen kan du när du kommit hem sitta på nätet och läsa på om dem tills du kommer fram till vilket biotop du vill ha.

Sand/grus, växter och annan inredning beror ju på vilka fiskar som ska bo i akvariet. Eftersom du är inne på Afrika kan det vara kul att hålla sig till afrikanska växter (även om Afrika är väldigt stort ;)). En afrikansk växt som ska vara lättskött är Anubias. Titta även på tigerlotus och aponogeton ulvaceus. Och så har vi vallisneria. Även om de arterna som vi vanligvis har i våra akvarier inte kommer från Afrika så finns det vallisneria som växer där.

Beträffande filter skulle jag rekommendera ett ytterfilter. Det finns flera olika märken som är bra. Kolla runt på nätet och jämför priser.

Jag tycker INTE du ska desinfecera akvariet! Använd aldrig några kemikalier när du rengör akvariet. Det kan ju bli rester av kemikalier kvar som kan vara skadliga för fiskarna. Fiskar är betydligt känsligare för kemikalier än vi däggdjur. Bakterierna kommer anädå att dö när akvariet är torrt i några veckor. Du kan tvätta akvariet försiktigt med en kökssvamp och vatten.

Återkom gärna med frågor om inredning och sånt när du vet lite mer om vilka fiskar som är intressanta.

Lycka till!