Azur...vet du något som inte jag vet...:confused:
vad jag vet har den inte lyckats odlas i sverige ännu:confused:
Saxat från:http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/praktbotia/praktbotia.htm
En viss odling sker i främst Thailand med hjälp av hormoner för att stimulera leken. Odlade praktbotior blir ganska dyra i jämförelse, och kan än så länge inte konkurrera gentemot vildfångade. Uppgifter finns om att det även har lyckats med hormoninducerad odling i t.ex.Tjeckien, Ryssland och i Florida

Det finns få fenomen i akvariehobbyn som är föremål för så mycket rykten och spekulationer som odling av praktbotior. Ibland dyker det upp artiklar eller berättelser om att någon har "hittat" yngel i sitt akvarium, men några bilder eller andra bevis för att det verkligen har hänt har så vitt jag vet aldrig presenterats. Därmed inte sagt att alla sådana rapporter är påhittade, men lite tvivlande bör man nog vara ibland. Men det finns en del gemensamma drag i dessa berättelser som man inte kan bortse ifrån. Ofta berättas om "bortglömda" akvarier där det helt plötsligt dyker upp yngel. Om detta är sant, så kan det tyda på att fiskarna inte behöver så väldigt strömt vatten vid själva leken