Hej!
Jag håller faktiskt på ett sådant experiment. Att se om det går att få kulturguppy med slöjstjärt att återgå till vildformen. Jag övertog sonens ca 15 guppy som härstammar från tre fiskar (egentligen säkert fler eftersom honorna säkert var dräktiga vid inköpet). De första två åren gick de i ett 30 liters akvarium vilket ledde till att de vid ca 15 individer i princip slutade att föröka sig. Något enstaka yngel växte upp för att ersätta någon gamling som dött. Därför var generationsväxlingen mycket långsam och någon utveckling åt vildform gick knappast att se. När jag tog över dem för ca 1 år sedan placerades dem i ett 200-liters och populationen fullkomligt exploderade med massor av yngel. I våras sållade jag bort alla vuxna och placerade ca 20 yngel och halvvuxna fiskar i ett kar som jag placerade utomhus. På försommaren kunde det bli 12-13 gr på natten, men de flesta klarade det mycket bra. Nu har jag tagit in dem och de har vuxit på sig, men är inte fullt utvuxna ännu. De går tillsammans med ett gäng halvvuxna palletciklider som är tänkta att sätta i sig yngel som inte är alerta nog (de tycks vara FÖR effektiva så jag får nog plocka bort några av dem). På honorna kan jag se att teckningen på stjätfenan bleknat betydligt hos de flesta, hanarnas stjärtfenor är som sagt inte utvuxna ännu men någon vildform ser det inte att bli hos denna generation. Jag gör nog om proceduren nästa år för att forcera fram snabba generationsväxlingar samtidigt som de utsätts för lite predation om vintern. Jag önskar att jag kunde efterlikna rovdjurstrycket i det vilda också på de vuxna men det blir svårt. Antingen äts väl alla upp eller ingen.