Plus då förstås moms och koldioxidskatt och "avvecklingsfonder" för kärnkraften som tillsammans står för cirka hälften av priset. Sen subventionerar hushållen elen till industrin (industrin betalar INTE en krona kilowatten, om nu nån trodde det, utan i storleksordningen 20-30 öre).Kjell Fohrman skrev:Så vad som höjt priset på el i Sverige är avregleringen och inget annat.
Som alla andra avregleringar i Sverige (bostadsmarknaden, posten, telefoni, TV, radio, och sjukvård) är den ett skämt där staten i form av majoritetsägda bolag helt behållit kontrollen, och varje hot mot den kontrollen (t.ex. etablering av nya aktörer) aktivt hindras av staten.
Om jag får välja mellan att bo vid fem kolkraftverk eller ett kärnkraftverk, väljer jag kärnkraftverket. Om jag får välja mellan att våra sista outbyggda älvar byggs ut och att kärnkraften behålls, väljer jag kärnkraften.
Tillochmed ur miljösynpunkt är kärnkraften att föredra framför kol, vatten, eller naturgas - och det är de inom överskådlig framtid de enda realistiska alternativen, sen kan miljöpartiet få drömma om solenergi och vindkraft hur mycket de vill.
Antingen har vi kärnkraft, eller så har vi inköpt kol-el och 'brown-outs' och elransonering vid köldknäppar. Det är valet.