Plus då förstås moms och koldioxidskatt och "avvecklingsfonder" för kärnkraften som tillsammans står för cirka hälften av priset. Sen subventionerar hushållen elen till industrin (industrin betalar INTE en krona kilowatten, om nu nån trodde det, utan i storleksordningen 20-30 öre).

Faktum kvarstår att i Tyskland betalade jag då för 10 år sedan mer än 2 spänn per kilowattimme.
Om inte "moms och koldioxidskatt och "avvecklingsfonder" för kärnkraften" hade funnits så hade vattenfall (och övriga elbolasg) istället kunnat höja priset ännu mer eftersom deras ambition är att kunna tjäna så mycket pengar som möjligt.

Om jag får välja mellan att bo vid fem kolkraftverk eller ett kärnkraftverk, väljer jag kärnkraftverket

Anledningen till att man måste välja mellan pest och kolera är att det investeras för lite pengar i forskning om förnyelsebar energi.
Sedan så tycker jag att det i och för sig är mer "ärligt" att med kolkraftverk eftersom det där blir vi själva som får stå ut med vad vi ställer till med.
Med kärnkraftverken skyfflar vi överproblemen på kommande generationer - men det är väl så samhället funkar idag - dvs att man bara tänker på sig själv