angående antalet liter/timme för dvärgräkor
Jag har funderat en del på detta sen jag skaffade mina första CR räkor. Jag har i Kjells räkinfo läst att räkorna lever i relativt strömt vatten i naturen men att det kana vara direkt olämpligt att ha det strömt i ett räkakvarium.
Hur strömt har ni det?
Jag har ett 50 högt sexkantigt kar med ett Aquael fan 2 i. Dvs 450 liter/timme. Det blir med andra ord ganska strömt när den går för fullt.
Jag har haft den så vattnet har stått nästan stilla och jag har den för tillfället för full gång.
Under dessa test som har pågått i veckor i taget så har jag naturligt studerat räkornas aktivitet. Jag har WP och CR i det karet.
Jag har sett att vid i stort sett stillastående vatten med bara ytrörelse så är räkorna relativt skygga och kommer bara fram när det är matdags och då bara några räkor i taget. Jag har 9 CR som alltid är framme i stort sett, men dom är lugna av sig. Och så har jag ca 17 WP som nästan alltid gömmer sig.
Dock har jag sen senaste filterrengöringen haft filtret på full fart. Första dygnet såg jag inte en räka. Men sen, vilken fart det har varit på dom!!!:D
Super snabba, lekande CR och WP.
Det verkar inte vara stress eftersom dom har gömställen med lä från det "snabba" vattnet.
Dom far runt som tokar emellanåt. Dom är verkligen både högt och lågt. Ibland så ser man en av dom större individerna simma mot den värsta strömmen. Som vissa fiskar simmar i utblåset ungefär.
Plötsliht så är dom inte alls så skygga längre utan mängder av räkor är framme nästan hela tiden. :D
vad har ni för erfarenheter av detta?