När jag använder oxydator köper jag min väteperoxid på färghandeln, typ 50:- för en liter 19-nånting-% lösning. Själva oxydatorn kan man bygga själv.
En oxydator är en fiffig liten anordning som distribuerar väteperoxid i ett lugnt tempo, mycket bra om man har bristande aerob filtrering, dels kan det man normalt sett bryter ner med biologisk filtrering brytas ner på kemisk väg, det är inga konstiga kemikalier som anrikas i akvariet, tvärt om, det är reaktivt och måste tillsättas konternuerligt i mycket små mängder, det är det som oxydatorn gör.
Väteperoxid-molekylen, H2O2, har som ni ser en syreatom mer än vad vatten har, och i ett akvarium bryts väteperoxid snabbt ner till just vatten och syre. Väteperoxiden reagerar mycket lätt med andra ämnen som inte är stabila, tex ammonium/ammoniak och nitrit, dessutom kan väteperoxiden ge ifrån sig sitt extra syre utan att det på en gång tas upp av ett annat ämne. Aggresiva ämnen bryts ner och fiskar och nedbrytningsbakterier får mer syre.
Nackdelar? Alltid finns det nackdelar, dels kostar en oxydator i inköp, vilket visserligen är en engångskostnad, eller så kan man bygga själv. Och väteperoxiden kostar pengar, en liter för 50:- räcker kanske något år till ett större akvarium, vet inte om det håller så länge i rumstemp. Sen är väteperoxiden i stark lösning mycket aggressiv, man får inte spilla det i ren form på saker som kan ta skada av det, till exempel hud. Sen finns det en risk att överdosera om man inte gör rätt när man bygger sin egen, men läser man på först och förstår hur det fungerar är det väldigt långsökt att det skulle kunna bli några problem. Och visst ja, man måste fylla på oxydatorn med några veckors mellanrum om man ska använda den konstant, eller så fyller man på den vid minsta tecken på problem i akvariet.