Vidare nämner defdac att det skulle vara att föredra att radera ut champangebubblet till fördel för bättre gasutbyte
Orkar inte kolla var jag nämner det, det jag själv går på är att det inte funkar speciellt bra när man har en stillastående yta och att det funkar betydligt bättre när man har en bra lagom cirkulation dels i akvariet men även en yta som inte är stillastående. Dvs ett lagom gasutbyte, precis som Patrik också upptäckt i en annan tråd och citerat Barr om.
Som tråden nämner på plantswap så ger vi en betydligt mer nyanserad bild än att säga att det inte är bra med mycket syre och att det är bra att svepa bort det så mycket det går.
Tråden avslutas med att komma fram till att växter har utmärkta sätt att klara av mycket höga syrenivåer och klara sig förmodligen bättre i sådana förhållanden jämfört med algsporer.
Det man betalar med sämre fotosyntes och mer fotosrespiration får man i bättre nitratupptag och kanske sämre algtillväxt.
Ett välvuxet växtakvarium med snabbväxare som får CO2 tror jag är omöjligt att inte få rejält med syrebubbel i, och det kommer alltid växa bra till fenomenalt mycket oberoende av syrehalten.