Tror man får strukturera upp vad man vill åstadkomma lite...
Om vi börjar med flyktingpolitiken: vad är ändamålet med vår flyktingpolitik? Att rädda folk undan förföljelse, att rädda folk undan fattigdom, att rädda vår industri undan arbetskraftbrist, eller nåt annat?
Om det är att rädda folk undan förföljelse, fattigdom & misär är det väldigt märkligt att vi endast tar emot såna som har råd att betala tiotusentals kronor till människosmugglare. Istället borde vi aktivt bedriva uppsökande verksamhet och ha luftbroar hit med föräldralösa barn, utslagna, homosexuella, aidssjuka, dissidenter, handikappade, och andra i trängande behov av hjälp & skydd från, t.ex., Somalia, Nordkorea, Saudi Arabien, Elfenbenskusten och Zimbabwe. Visst är det märkligt att vi inte gör det?
Om ändamålet är att rädda vår industri undan brist på arbetskraft, är det märkligt att vi inte släpper in utbildade arbetare som vill komma in i Sverige. Faktiskt är det märkligt hur man än vänder sig att vi inte har fri invandring för folk som kan visa att de redan har ordnat boende & arbete - för Sverige är såna invandrare ren vinst.
Eller kanske det inte är så märkligt när man betänker fackens inställning, som är att det inte skall komma några jävla utlänningar och ta våra jobb.
Personligen tycker jag det verkar som om målet med svensk flyktingpolitik är att döva de ömma samvetena hos vänsterfolk och liberaler. Jag har svårt att se nån annan förklaring till det sätt på vilket man både undviker att stödja de som har svårast OCH låtsas som om de oundvikliga kulturkrockar och sociala problem som uppstår inte existerar.
---
Vad gäller skatter & bidrag är det egentligen väldigt enkelt: Borde en person med heltidsanställning kunna leva på sin lön utan att få några bidrag?
Svarar man ja på den frågan är man för lägre skatter och lägre bidrag.
I verkligheten kommer majoriteten av sveriges befolkning att svara "Ja, MEN...", eftersom socialdemokraterna har lyckats inbilla majoriteten av sveriges befolkning att de får mer tillbaka från transfereringssystemen än de betalar in. Dvs majoriteten av sveriges befolkning tror att de summa summarum går vinst pga att de får andras, "de rikas", pengar. Men majoriteten av sveriges befolkning har fel.
---
Vad gäller de apatiska flyktingbarnen... Det är fullt tänkbart Uppdrag Granskning har rätt, men visst fasen är det jävligt märkligt?
Varför just öststatsbarn? Varför så mycket fler fall i Sverige än i t.ex. USA, Tyskland, eller Storbrittannien, trots att de tar emot mycket fler flyktingar? Är flyktingbarns vardag verkligen så mycket värre i Sverige än i Danmark och Tyskland? Vad hände med de polisanmälningar om vanvård & sexuella övergrepp mot barn som socialen gjorde ang. apatiska flyktingbarn? Vad visade polisutredningarna? Är föräldrarna barnens biologiska föräldrar eller inte?
Jag fattar inte, hur svårt kan det egentligen vara att undersöka om nån är autistisk, förgiftad, eller fejkar?
Jag såg inte den här senaste Uppdrag Granskning, men jag såg original-Uppdrag Granskning om apatiska flyktingbarn som sändes i mars 2005, och det programmet var hårt vinklat. Jag skulle nog vilja se en undersökning med mer fakta och mindre moralisk indignation än Uppdrag Granskning.