Jag skulle rekommendera att köpa en oxydator, trots att de är oprovcerat svindyra. Köpe-oxydatorer och gör-det-själv oxydatorer funkar helt olika. Köpe-oxydatorn släpper bara ut syrgas, medan gör-det-själverna konstant doserar oreagerad peroxid till akvarievattnet.

Gör-det-själven är annars väldigt enkel: du tar en halvliters PET flaska, värmer en knappnål över låga, och trycker den sen rakt genom PET-flaskans kork så du får ett mycket litet hål. Sen fyller du flaskan med 3%-ig peroxid, sätter på korken, och ställer den uppochned i akvariet.
Peroxiden faller spontant sönder till syrgas, vilket ger övertryck i flaskan, så peroxid konstant trycks ut genom hålet.
Om inte akvariet är stort behöver man inte ha någon katalysator i flaskan, peroxiden faller sönder i hyfsad hastighet ändå. Det blev faktiskt lite för mycket i mitt 160'a, växterna dog och fiskarna började klia sig, så jag fick ta bort gör-det-själv oxydatorn.

Bägge typerna av oxydator snabbar på nedbrytningen av organiskt skräp genom att övermätta vattnet med syrgas.