PatrikS skrev:
jag undrar fortfarande om man kan häva i socker eller alkohol i sitt kar. Är det något du tänkt på själv, testat, hört någon annan köra i sötvatten?
Jag har doserat socker. Det är ofarligt om du inte tillsätter så stor mängd att akvariet drabbas av syrebrist (pga våldsamt biologiskt syrebehov från bakterierna som bryter ned sockret).

Empiriskt kan jag också säga att nitrat i vattnet sjunker kraftigt, och vissa typer av alger dör. Ingen verkar riktigt veta hur det kommer sig; jag har pratat med mikrobiologer om saken och att nitraten försvinner verkar inte vara enligt förväntningarna. Algerna antas dödas av bakterietoxiner.

Alkohol används i reningsverk som kolkälla åt denitrifierande bakterier, MEN är dödligt giftigt för fisk redan vid koncentrationer i vattnet på ett par promille.

Vad gäller socker, så har jag inte följt med i nya rön senaste åren, men det förefaller som om man helst vill tillsätta enkla & lätt-nedbrutna kolhydrater (fruktos, maltos, glukos...) snarare än större (sackaros, stärkelse) eller svårnedbrutna (cellulosa).

Mitt tips: en kvarts tablett dextrosol till 100 liter vatten.

EDIT: Men jag är lite oklar över vad du vill uppnå. Jag doserade socker för att bli av med nitrat & döda alger, vilket inte låter som vad du vill uppnå, och den koldioxid som producerades var för mig en ointressant sidoeffekt.