Jag har doserat socker. Det är ofarligt om du inte tillsätter så stor mängd att akvariet drabbas av syrebrist (pga våldsamt biologiskt syrebehov från bakterierna som bryter ned sockret).PatrikS skrev:jag undrar fortfarande om man kan häva i socker eller alkohol i sitt kar. Är det något du tänkt på själv, testat, hört någon annan köra i sötvatten?
Empiriskt kan jag också säga att nitrat i vattnet sjunker kraftigt, och vissa typer av alger dör. Ingen verkar riktigt veta hur det kommer sig; jag har pratat med mikrobiologer om saken och att nitraten försvinner verkar inte vara enligt förväntningarna. Algerna antas dödas av bakterietoxiner.
Alkohol används i reningsverk som kolkälla åt denitrifierande bakterier, MEN är dödligt giftigt för fisk redan vid koncentrationer i vattnet på ett par promille.
Vad gäller socker, så har jag inte följt med i nya rön senaste åren, men det förefaller som om man helst vill tillsätta enkla & lätt-nedbrutna kolhydrater (fruktos, maltos, glukos...) snarare än större (sackaros, stärkelse) eller svårnedbrutna (cellulosa).
Mitt tips: en kvarts tablett dextrosol till 100 liter vatten.
EDIT: Men jag är lite oklar över vad du vill uppnå. Jag doserade socker för att bli av med nitrat & döda alger, vilket inte låter som vad du vill uppnå, och den koldioxid som producerades var för mig en ointressant sidoeffekt.