albjohn skrev:
Det är bra att du värnar om fisken batski men ibland måste man nog vara lite flexibel och se till även andra faktorer tex antal och typ av fiskar som dom går tillsamans med, tillgång på föda, gömställen, vattenkvalite mm mm.

Det håller jag med om. Gömställen t ex är väldigt viktigt för en ancistrus.

albjohn skrev:
Desutom utgår väl rekomendationerna från fullvuxen fisk och det går ju att omplacera fisk när dom börjar bli stora.

Jag har sett (och hört om) för många fiskar i alldeles för trånga akvarier, som t ex en ca 17cm lång gibbiceps i ett 65 liters akvarium :(

albjohn skrev:
Jag har sett argument typ "hur skulle du må om du var instäng i en liten lokal hela ditt liv"

Om jag personligen fick bestämma skulle jag hellre sitta i en mysig lägenhet med trevliga kamrater än i en skitig hangar med tex några utsvultna rottweilers som sällskap.

Hahahahaha :D

albjohn skrev:
Nu är jag ju ingen fisk och tänker förhoppningsvis inte heller som en sådan men jag försöker i alla fall förstå vilka behov dom har.

Men rekomendationerna är bra riktvärden som man skall försöka eftersträva så långt som möjligt men mindre avikelser måste man nog kunna aceptera.

Jag är mest oroligt för ett sluttande-plan resultat av flexibiliteten, men jag förstår vad du menar.