Jag tror att genomströmningens betydelse inte skall underskattas - det kan många här på forumet bekräfta. Av vad jag kan se så pumpar Fluval ca 1000 liter vatten per timmer - i teorin. I praktiken blir det säkert ännu lägre. Jag tror att det kan vara alldeles för lite för ditt kar på 200 liter. Jag kan ju bara jämföra med mitt lilla nanokar som är på 27 liter där jag har en pump som pumpar 550 liter per timme. Filtervolymen är kanske ca 3 liter.

Då känner jag på mig att du kommer med det klassiska och väldigt känslomässigt laddade påstående: "Men det har ju funkat förut!!!" ;)

Svaret ligger nog i att ni har kanske matat fiskarna mindre, att ni hade mindre fisk, att akvariet inte var inkört och algerna inte hunnit etablera sig, att ni fick med lite handlingskraftig algkultur i samband med vattenbyte/inköp av fisk osv. Den mest troliga förklaringen till alger är nog att ni i samband med installation av det nya filtret kramade ur det gamla filtret och fick ett "skitöverskott" som blev till en ammoniumspik och triggade algerna. Och det nya filtret inte hade en chans att hantera ammoniumspiken pga av filtret ej var inkört.

Jag tror att svaret på era bekymmer ligger i ett överdimensionerad filter med mycket god genomströmning. Jag själv fick det rådet för mina algbesvär av Azur här på forumet och än så länge verkar det stämma mycket bra. Sikta gärna på minst tio gånger akvarievolym per timme, dvs. se till att er pump pumpar minst 2000 liter/timme, gärna mer, och se till att filtervolymet blir större, exempelvis att ha en filtervägg av blå filtermatta i ena hörnet.

De alger som finns där nu i akvariet bör ju avlägsnas manuellt, men överdimensioneradfilter-metoden skall se till att det inte uppkommer så mycket nya.