Qharma skrev:Var å¨två olika djuraffärer och frågade idag och dom sa att ancistrusen gick alldeles utmärkt att ha i mitt akvarium.. Och att den inte alls blir så stor jag hadr tydligen en mindre sort..
En sak som de flesta akvaristerna får lära sig rätt så snabbt är att ta det de säger i djuraffärer med en stoooor nypa salt. Visst finns det seriösa affärer men tyvärr verkar det som om de flesta har ganska begränsade kunskaper och mest vill sälja.
Beträffande olika ancistrusarter har jag kollat upp det och den minsta arten jag hittat information om bli ca 10cm lång. Alltså inte så mycket mindre än den vanliga ancistrusen som blir ca 13cm.
Så vad de än säger i djuraffärerna tror jag tyvärr inte att din ancistrus kommer att trivas i ditt akvarium mer än några månader, så du måste nog omplacera den sen. Som algätare kan du istället ha ett gäng sötvattensräkor. De är faktiskt bättre än ancistrus iom att d även äter en del matrester och sånt.
Qharma skrev:Varför ska jag få nitrit?? Är det för att jag har 8 fiskar i akvariet??
För att det i ett nystartat akvarium inte finns nån etablerad bakterieflora som kan bryta ner ammoniak och nitrit. Det tar lite drygt en månad (även om man tillsätter bakteriekultur) innan bakterierna har hunnit föröka sig och etablera sig i filtret. Och som Healena redan sagt ju fler fiskar desto mer skit -> ammoniak -> nitrit.
Qharma skrev:Blev jätte rädd nu ska alla mina fiskar dö??Hur ska jag göra så att de inte dör??
Du får fortsätta att tillsätta bakteriekultur (överdosera gärna) och mata sparsamt under de kommande 3-4 veckorna. Skaffa dig ett nitrittest och hålla koll på vattnet under den första månaden. Nitriten brukar komma efter nån vecka och i fall man inte gör något åt det tar det ytterligare 2-3 veckor till innan det försvinner.
Så med en del jobb kan du förhoppningsvis rädda fiskarna. Så länge nitriten ligger under 0,2ml/l ska det inte vara nån fara (men helst ska det vara 0), men skulle nivåerna börja stiga över det värdet får du göra ett stort vattenbyte. Mät sen nitritnivåerna igen. Om de fortfarande är för höga får du fortsätta att byta vatten tills de sjunkit till ofarliga nivåer. Det finns även en produkt som heter Toxivec som ska ta ner nitriten. I fall du tillsätter Toxivec blir det hela mycket enklare.
Healena skrev:Däremot kanske man mister någon eller några om man har otur - men då vet man varför!
Mister man en fisk pga av ammoniak eller nitrit så har man inte riktigt lyckats tycker jag. Fiskar är inte slit och släng och ska inte betraktas eller behandlas som sånt. Varje fisk är en kännande varelse som är rädd om sitt liv precis som vi och att dö förgiftningsdöden är ingenting som ligger i en fisks intresse.
Jag förstår att du är rädd om dina fiskar och att du har skaffat så många för att du inte visste om detta med nitrit. Det är inte ditt fel. MEN det är ju under all kritik att djuraffärer inte tillhandarhåller seriös information om hur man startar upp ett akvarium utan att riskera fiskarnas hälsa och liv.