defdac skrev:Man ska inte dosera individuellt, du kan gå upp till minst dubbla doseringen av alla PMDD-ingridienser som PatrikS sa.
Hmm, fick lära mig i går att nitrat över 25ppm faktiskt inte är så nyttigt för fiskarna. Och även om det inte märks direkt på dem så försämrar det syreupptaget och förkortar det deras liv. Men yngel ska vara känsligare.
defdac skrev:Eventuellt kan du även skissa på att utöka PMDD-receptet med K2SO4 som är det ämne man främst använder när man vill få ner mer K. Du kan t ex blanda upp KNO3-flaskan med lika många K2SO4-teskedar som KNO3-teskedar så får du markant mer K.
Det här lätt klart intressant :) Kan inte växter få tillräckligt med kalium via fiskmaten/skiten?
defdac skrev:En del växtakvarier utan CO2 och med väldigt stor fiskmängd brukar byta ut KNO3+KH2PO4 mot enbart K2SO4 då fiskarna ger tillräckligt med kväve och fosfor (som KNO3+KH2PO4 ger) men inte tillräckligt med K och mikroämnen.
Frågan är om detta gäller för mina akvarier. Än så länge så tror jag att det även behövs lite tillsats av nitrat och fosfat.
defdac skrev:Tja, jag förstår hur du tänker men jag ser det istället som att du nu fått bevis på att dina växter käkar jäkligt mycket och det gör dom bara om dom börjar få bra förutsättningar, dvs bra ljus och CO2.
Fast jag kör inte med CO2...
defdac skrev:Du kan helt enkelt på dina växter se att ditt vatten är extremt mineralfattigt, medans dom som inte behöver göda har en hel del "skit" i sitt vatten och slarvar förmodligen en hel del med vattenbytena (till växternas stora förtjusning).
Hmm, ska jag "slarva" ännu mer med vattenbyten tycker du? Det känns iaf som att jag vill testa H. corymbosa "siamensis" och se om den fungerar bättre. Den kommer dessutom från Thailand vilket passar min biotop perfekt :D