Jag har haft Vallisneria spiralis "Tiger" i ett par år, samt till för cirka ett år sen också Vallisneria americana biwaensis (japansk skruvvallisneria).

Tigervallisnerian har vuxit som tokig - och då menar jag "tar över akvariet" - i alla mina akvarier utom bräckvatten.
I mitt 90-liters "träsk" akvarium med svag filtrering, mjukt vatten, pH runt 7, halvsvag belysning (2x20 watt lysrör) & botten av fin sand (som delvis blev anoxisk) och ett lager löv, växte den allra bäst. Där var den en direkt plåga, och blev över _1.5 meter_ lång, med 1.5 - 2 centimeter breda blad.

I mitt 160-liters med extremt hårt vatten med högt pH, botten av korallsand, metallhalidbelysning, och extremt låga näringsnivåer, växte både 'Tiger' och 'biwaensis' först bra. Jag tog bort 'Tiger' för att den var för dominerande, men innan jag tog bort den märkte jag att den fått väldigt röda blad - troligen nitratbrist.
'Biwaensisen' bredde först ut sig som en gräsmatta i hela akvariet, och var inledningsvis runt 30 cm lång och friskt gräsgrön, men allteftersom blev bladen kortare & ljusare. Så småningom började gräsmattan krympa, och bladen var nästan vita och genomskinliga. Kring jul dog sista plantan.

Ironiskt nog anses 'biwaensis' vara en storvuxen sort, och 'tiger' en småvuxen.

Mina åsikter om vallisneria:
1) Finkornig botten rik på organiskt material, då trivs vallisneria. Allra helst med lite syrefria zoner i, då skall du få se på rotutveckling! I nystartade akvarier med ren & fin botten verkar de inte trivas alls.
2) Verkar rätt fett sk!ta i övriga vattenparametrar UTOM salthalt. Den är en av de känsligaste växter jag har mot salt, och packar ihop redan vid nån enstaka promilles salthalt.
3) Verkar inte ha några större krav på ljuset. Växte snarast bättre under 2x18 watt lysrör än under 1x150 watt metallhalid.
4) Får lätt näringsbrist. I mitt fall framförallt nitratbrist.
5) När den trivs är den ett jäkla ogräs. När den inte trivs dör den.
6) Maxstorlekarna som t.ex. Tropica anger för Vallisneriasorterna är så fruktansvärt off att de knappt än förtjänar att kallas 'fel'.

Jag har nu bytt ut mina Vallisnerior (utom en rugge 'tiger') mot Sagittaria, i förhoppningen att de växer lite långsammare och inte blir lika stora.