1) Beror på hur mycket man vill ha, men jag brukar räkna såhär
Karets längd, i ditt fall 200cm och karets djup i ditt fall 60cm
och sen höjden på gruset/sanden låt oss tex säga 50cm
Alltså 200*60*5cm vilket blir ca 60liter sand/grus
Eftersom malawi tycker om att gräva är de kanske en fördel med mycket sand så man inte ser stora ytor där dom kommit ner till bottenglaset/frigoliten vilket jag tycker är mindre fint.
Frigolit tänker kanske du nu? ja det är väl bra att ha ett tunt lager (1-2cm) med frigolit i botten iom att malawi gräver mycket, oftast iallafall
Ska man då ha kanske lite större sten är det bra med rigo i botten, en sten som går igenom sanden och kanske få hela sin tyngd på ett gruskorn kan få ditt bottenglas att spricka med ett kabom...*Peppar Peppar*
2) Jag tror inte det finns så stor risk att han river sej på sanden, han kommer nog mest att hänga på glaset eller några andra saker :)
3) hmm jag hade kört med ett större ytterfilter typ Fluval 404 som ligger runt 1200L/h och ca 7liters filtervolym och sen kompleterat med ett större innefilter eller ett pumphuvud med ett elrör på som man sticker ner i en stor bit blå filterkub, vilket också hjälper till att få lite mer rörelse på vattnet vilket malawi tycker om..
Jag tycker du ska iallafall pumpa minst 4-5gånger din volym på akvariet, vilket skulle bli ungefär
720*4 = 2880 liter i timmen, detta är inte ett MÅSTE men en bra riktlinje att gå efter
Så ett ytterfiliter som pumpar låt säga 1200 liter i timmen pumpar i verkliga livet med filtermaterial i strax under 1000 liter i timmen.
Ett större innefilter finns som kan flytta 1000 liter i timmen, där har du nu dina ca 2000 liter i timmen vilket skulle funka fin fint !
Nu kanske de kom lite mycket ifrån mitt skrivande, men jag är både trött och skulle kunna sitta och skriva ett väääldigt långt svar till dej, men jag låter dej slippa det så du får nöjja det med detta
Säkert kommer fler skriva och du kommer snart få mer svar på dina frågor
Lycka till !!
//Peter