Heh, skall försöka göra det, testa strax före och sedan varje halvtimma. Jag blev själv nyfiken. Fast det förutsätter att testet är någorlunda fintgraderat, mitt är ju endast i 0,5 steg. Men man får ju i alla fall en känsla i vilken härad man ligger så att säga.

Lite offtopic.
Lasse, jag tror att EI-metoden (dosering av KNO3, KH2PO4 samt TMG/NutriSi) samt CO2-tillförsel via mist kan vara direkt tillämplig även i saltvatten om man vill köra någon slags lagoon-style och odla makroalger, sargass samt kanske annan som är avhängig av fotosyntes. Du har ju lyckats att köra med näringsexport via dina algätare, dvs. du lät alla alger växa så att dina snäckor kunde käka upp dessa. Men jag tror att man kan låta högre växter/makroalger konkurrera ut algerna och ha algätande djur endast som back-up (hängslen och livrem). Jag såg att man tillämpar endast en del av den kunskapen i sumpanslutna saltvattensburkar i syfte att näringsbegränsa systemet, men jag såg aldrig någon gå hela vägen och köra med EI och CO2 och i syfte att odla saltvattensväxter/makroalger, i vart fall inte i Sverige. Fast jag kanske letade lite för lite? Jag läste lite på Reefcentral att några stycken har börjat med CO2 och lite dosering av KNO3, KH2PO4 samt spårämnen, men alldeles alldeles för försiktigt och ofta med näringsbrister som följd.

Hade jag haft råd att starta ett saltnano så hade jag utan tvekan kopplat in CO2 på allvar och hällt i de kemikalier som folk på saltsidan vill så desperat få bort ur sitt system. :D Så fort jag tröttnar på sötvatten tänker jag försöka applicera detta i en saltvattensburk. Det är bara så synd att allting kostar mycket mer för saltvatten än för SV. Fast det enda man behöver i så fall är lite salt, levande sten, korallsand och växtmassa förstås. Ju mer växter/makroalger man har från början desto bättre. Hah, en EI/CO2-saltvattensburk, hur tokigt låter inte det?? ;) Men jag är nästan övertygad att det kan gå alldeles utmärkt.