Lägger mig i denna tråd ganska så sent. Är inte utbildad dietist, kan inte SÅ enormt mycket om kost och näringslära. Har dock 2 flickor och har precis som solbacka haft problem men min äldre gällande maten. Periodvis kunde man bara äta snabbmackaroner och ketchup och andra förslag ratades och var "äckliga".
Dock så hände det plötsligt en dag något som gjorde att både jag och min fru tappade hakan. När det drog ihopa sig till midag så kom Felicia och sa "Kan vi inte ha spätta, potatis och sån där god gul sås som vi fått i skolan" och så klart kunde vi det!! Efter detta så har hon börjat äta mer och mer varierande och nu äter hon nästan allt.
Jag snacka med henne om detta för ett tag sedan och hon kunde inte förklara själv varför hon inte tyckt om det tidigare. Men det har ju självklart att göra med att smaken utvecklas som någon tidigare redan skrivet. Själv åt jag aldrig inlagd sill när jag var liten, nu tycker jag att det är jätte gott! Samma gäller så klart andra saker som man inte uppskatta när man var liten utan som växt fram och man tycker bra om nu (whisky te.x, heehe).
När det gäller tvinga barn att äta saker som de inte tycker om så anser i alla fall jag att det är fel. Ponera att du skall laga mat till dig själv, då skulle du ALDRIG laga något som du inte tyckte om bara för att det är nyttigt. En vuxen som inte tycker om blodkorv te.x ställer sig inte o steker blodkorv bara för att få i sig järn, då söker man andra rätter med mycket järn i. Självklart skall barnet smaka lite och plötsligt en dag så kommer de kanske tycka att det inte är så illa som de tyckte första gången eller så är det helt enkelt så att det inte är en smak som funkar.