nike83 skrev:det är väl bara att man lägger sand i botten på kassen och lägger lite grejer i buren ?? jag vill heller inte skaffa något yngelakvarium och ska testa med min Demonsi nu när hon har tuggat klart...
Ynglen brukar gå åt i "ventilationshålen" eller bli tuggade på genom tyget om det är en tygkasse, jag vill inte påstå att det är omöjligt med kasse, men det är besvärligt. otroligt många kullar som försvunnit när kassar har vält(flytkassar), gått sönder(tygkassar) eller ynglen blivit dödade genom ventilationshålen eller tyget, eller när "vuxna" fiskar hoppat in i kassen och ätit upp alla yngel.
Men visst, det är en praktisk lösning om man kan säkra kassen från alla risker och fortfarande ha vattenutbyte mellan kassen och akvariet. Jag använder mig ofta av kassar som jag hänger i fisklösa akvarier (flera kassar i varje akvarium) eller i akvarier med ungefär lika stora yngel i. Malawiciklider är så sjukt lättodlade att man snart får ytan täckt av kassar i vilket fall som helst om man inte väljer att strunta i lejonparten av kullarna.