Zaphi skrev:Fiskar bör hållas så pass stort att de kan utöva sina naturliga beteenden i så stor utsträckning som möjligt. Ett 150 är väl bara 40 djupt eller så och det säger ju säg självt att en fisk som blir 40cm inte kan hållas så, då den inte ens kan vända. Jag förutsätter dock att du inte höll vuxna exemplar.
Fiskarnas storlek tycker jag har mindre betydelse. Det är väl främst beteende och rivirstorlek. Jag har frontosor i ett 540 och jag måste säga att jag inte tycker det egentligen är helt ok...
Att fiskar leker är nog det mest vanliga och felaktiga svaret man kan ge för att se om fiskar trivs. Tänk dig själv att bli inlåst i en cell med en av annat kön. Visst hade det säkert skett lite "lek" där inne? ;)
De tre frontosorna jag höll i ett 150 liters kar var runt 15 cm de fick dock ett 1000 liters så småningom.
Vill man dra det till sin spets så kanske inte fiskarna upplever trivsel? Jag tycker inte man ska förmänskliga dem, att de är individer är väl sin sak men att förmänskiga dem tycker inte jag att man ska göra, människor är vad jag tror den enda varelsen som medvetet kan vara ondsefull vilket skulle vara negativt för fiskarna.