Thaifighter skrev:Hej NattDimma!
Du säger att du byter vattnet när det börjar se smutsigt ut!
Vattnet skall aldrig behöva se smutsigt ut om du har bra balans i akvariet!
Hur ofta och hur mycket matar du fiskarna?
Största felet alla nybörjare gör är att dom övermatar fiskarna så att vattnet förstörs!
Dom skall bara ha mat 1-2 ggr om dan och bara precis så mycket att dom äter upp det på 2-3 minuter!
Gör inget om man skulle åka bort nån dag, upp till en vecka klarar fiskarna sej utan mat.
Det räcker att byta lite vatten ca 1/3- 1/2 varannan vecka i ett 60 liters.
Samtidigt som du suger upp vattnet så "dammsug" över bottnen med slangen, var sen försiktig när du häller i nytt vatten så att du inte virvlar upp sanden, utan låt slangen ligga mot tex glasrutan eller i en kopp på bottnen.
Skrapa även rutorna fria från alger innan du byter vatten så kan du suga upp dom samtidigt som du "dammsuger" bottnen.
Gör inget om du inte får upp allt, Platies, Mollies och Guppies käkar gärna upp resterna!
Stor rengöring skall du bara behöva göra 1 gång om året eller mer sällan!
Mycket akvarieväxter hjälper också till att hålla balans och renar vattnet, dom tycker dock inte om att man flyttar runt dom i akvariet, utan vill stå orörda för dom behöver tid att rota sej och växa till!
Så fler växter och mindre mat så skall nog fiskarna klara sej!;)
Kolla också noga i affären när du köper fiskarna så att dom ser friska ut!
Pigga fiskar med hela fenor och klara färger är tecken på hälsosamma djur!
Lycka till!:)
Thaifighter
Tack så jätte mycket för ditt svar..:)
Du verkar kunna jätte mycket och låter inte överlägsen som vissa andra har en tendens att göra..som om dom aldrig gjorde nått fel i början då:(
Jag matar dom bara 2 gånger om dagen..en gång på morronen och en gång på kvällen. jag ger dom inte så ätte mkt men jag kan nog aksnek ge dom minder än vad jag gör nu..ska beöja ge dom minder nu då..:)
Okej..jag viste faktiskt inte att man skulle byta vatten så ofta...jag har ju bytt jätte mycket ungefär var 6:e vecka..men det kanske inte va så himla bra då..:confused:
Ska börja göra så där som du sa nu ist..jag gjorde faktisk så idag..men det är så svårt när man häller i det nya vattnet..det virvlar upp så mkt skit från gruset då..men det lägger sej väl på botten igen eller åker in i filtret till pumpen..
Växterna brukar jag inte flytta runt på..
Köpte två nya idag sm dom på affären sa att guppys trivs med..
För jag köpte 3 guppys idag 1 hane och 2 honor..ska köpa fler sen när jag har råd..:)
Dom ser fina ut och har klara fina färger..:)