Jag har i mest använt mig av Akvarietjänst vid s:t knuts torg i malmö. De har kunnig och intresserad personal och är inte främmande för att visa och förklara. Dock är de klart intresserade av att sälja och därför gärna rekommenderar en pryl för mycket. För att vara en liten butik har de förvånansvärt bra utbud, men priset är snäppet högre på de flesta grejer förutom på fiskar som jag tycker de brukar vara billigast på.
Jägerzoo är en stökig och rörig butik med ganska dåligt utbud av fiskar. De har dock två stora fördelar. För det första har de oerhört bra utbud av rötter och stenar till rimliga priser och för det andra har väldigt mycket växter till låga priser. Senast jag var där sålde 4 växter för 44 kronor ur utvalda kar.
Akvariepirat på Nobelvägen i Malmö har inte mycket att skryta med. Det jag imponerades mest var deras utbud av Koi, men det har jag ju ingen användning av.
ZooGiganten i Lomma är stort. Jag har inte varit där efter ombyggnaden, men innan slogs jag va häpnad av deras saltvattensutbud. Sällan har jag sett så många olika koraller på en gång! Det var segt att få service, men jag hittade iallafall en del riktigt billiga begagnade armaturer jag köpte.
På mobila i Malmö finns en djuraffär som heter Vackertass. De har nästan ingenting. Cirka 8 akvarier med nästan bara ungfödare. Några få L-malar hade de också. Men de hade 1 litet växtakvarie där det stod en prislapp på 20 kr per växt. När jag var där fanns där en och annan svärdsplanta som var stor en kärve!