bena skrev:syftade mer på det där med långa transporter och injicering av färgpigment.
använder själv animaliskt foder till de fiskar jag har som kräver det.
Långa transporter är oundvikligt när det gäller vildfångad fisk. Och vad gäller själva vildfångsten är jag något kluven. Det är inte bra alls om det riskerar förstöra själva ekologin i ett område, och ur globalt perspektiv är det ju inte heller bra med långa transporter - framför allt inte på flygplan. Dock genererar ju fångsten av akvariefisk både jobb och "färsk" valuta till det land där det pågår, och det är ju ofta mindre bemedlade länder.
Ur en rent djuretisk synvinkel finner jag inga större problem.
Däremot är det helt förkastligt att injicera färgpigment i fiskar för att de skall få den färg vi önskar! Det är ett utstuderat plågeri! Och i samma anda är jag emot avel av biologiskt mindervärdiga (om man nu kan använda ett sådant uttryck) arter och på enskilda individer för att vi vill ha fram nya sorter med sjukt stora ögon eller uppenbara svårigheter att simma på ett normalt sätt. Och detta gäller ju som bekant inte bara fiskar, utan i än större grad bland exempelvis hundar.