Tropfrog skrev:
Practical Fishkeeping är en brittisk tidning som lever till stor del på sponsorpengar och reklamintäckter. En av deras största bidragsgivare är Tetra. Att Tetra har intresse av att smutskasta andra tillverkares preparat är inte så konstigt. Att deras smutskastning sprids via PFC är inte direkt svårt att förstå. Så när du läser den tidningen så rekomenderas "antipropagandaglasögonen" på.

Vi snackar inte rocketsience. Vilka bakterier det är som oxiderar kvävet i biologiska filter är mycket väl beskrivet i såväl teori som empiri. Att ett företag skulle missa det och stoppa fel bakterier i sina burkar tror jag inte för en sekund.

MVH

Magnus

Om det är testet som finns i Practical Fishkeeping nr 11/2006 sid 77 du menar så tycker jag att både ris och ros ges till Tetra Aqua Safe start.

Sedan är självklart alla tidningar idag reklamfinansierade men att tidningen i sina tester konsekvent skulle gynna Tetra (som jag inte ens tycker verkar vara ett av de som annonserar mest i den) tycker jag är ett felaktigt påstående.
Däremot tycker jag man skall ta alla tester med en nypa salt och gärna läsa tester på flera ställen. Men tester är i alla fall bättre än ren reklam för enligt dom är ju alla preparat världsbäst.

Samt varför luras ni o köpa massa bakteriekulturer osv Vist kan kanske va bra vid en nitritspik men gör rätt från början så slipper ni det.

Ta de lungt med starten .. börja med 2-3 fiskar låt dom simma i karet under tiden du ändrar dig 40ggr hur inredningen ska stå och du får till ljuset osv

Visst är det så att inte bakteriekulturer absolut behövs om man gör rätt. Dock med erfarenhet från att ha varit akvariehandlare (på den tiden det inte fanns några bakteriekuturer att sälja - utan man fick tipsa om jord etc) så vet jag att det inte hjälper hur mycket man än tjatar på kunderna att de SKALL ta det försiktigt med sina fiskinköp. De köpte ändå sina fiskar alldeles för tidigt och sen gick det åt pipan. Vägrade man att sälja så gick de till en annan affär.
Tänk om man då hade haft bakteriekulturer att sälja + att man hade fortsatt tjata om att ta det lugnt med fiskinköpen då hade säkert långt fler av mina kunder på den tiden fortsatt med akvarium.
Bakteriekulturer är en underbar innovation som är bra för akvariehobbyn:D