_Lena_ skrev:Testerna är inte så säkra att man inte missar något och dessutom testar man itne konstant. Och även om värdena inte blir giftigt höga kan de försvaga fiskarnas imunförsvar.
Om du behövere rengöra vid varje vattenbyte är det något som är fel. Du ska abra behöva göra rent det några gånger per år. Det låter som fiskarna är övermatade eller akvariumet är underdimensionerat.
Sant, testerna är inte 100% säkra.. Men dropptesterna kommer ändå ganska nära sanningen. de kan inte slå så fel att jag engentligen har giftiga värden fast de visar på nitrit fritt. Så om alla tester visar bra värden kan det inte slå så stor skillnad att fiskarna påverkas. Då ska ju nitrit värdet upp i ca 0,3.. och då hade testet gett utslag.
Jag kan prova med att inte sköja filtret på ett tag, men det fastnar ju växtdelar och liknande i det. Dessutom tillsätter jag alltid bakteriekultur när jag har pillat på filtret.
Men jag förstår inte hur detta påverkar mina döda tetror. om vattenvärdena var dåliga borde ju alla fiskar påverkas ungefär samtidigt. inte bara tetrorna och med en veckas mellanrum.