-c- skrev:Hmm, nu blir jag lite förvirrad, om jag förstår resonemangen i föregående inlägg så får jag använda vägguttag i akvariemöbeln om de kopplas från en lös sladd (med stickkontakt) från ett vägguttag? De var så jag helst skulle vilja göra om man får som icke-behörig och icke-fackman.
Behöver man i så fall täcka för de infällda uttagen på baksidan, har sett att det finns något som kallas "apparatdosa" eller liknande som jag fick för mig var till för att ha elprylar i?
Ja, infälld installation ska sitta i apparatdosor, som i sin tur ska vara förbundna med vp-rör/slang, och ALLA skarvar/förgreningar ska ske i KOPPLINGSDOSOR!!!
Men det slipper du ju om du använder UTANPÅLIGGANDE uttag och en 3-ledad kabel(med jordledare) te.x. EKK 3G1.5. Anslutningskablen (den med stickproppen) skarvar du med EKK kabeln i en (utanpåliggande)kopplingsdosa med TORX, eller U-båtsklämmor INTE MED SOCKERBIT...
Om uttaget du ska ansluta till inte har skyddsjord, så MÅSTE du kalla på installatören...Lycka till ;)
Som "Amazonfarmen" säger så får de som har "nödig kännedom" BYTA/ERSÄTTA skadade kontaktdon, INTE sätta upp NYA..
det gäller inte bara att sätta färgerna rätt, utan också veta VARFÖR, och den kännedommen har bara en elektriker