defdac skrev:Man ger upp när man bett affärerna i stan upprepade gånger att ta hem åtminstone någon art av Ludwigia. Jag halar lätt upp lädret såfort det dyker upp något utöver det vanliga sortimentet jag inte har, dessverre så gör det ju aldrig det.
Affärernas växtbaljor står ofta tomma och man får vara ganska snabb att snappa de ovanligare arterna (om dom mot förmodan skulle dyka upp).
Så jag ser inget verklighetsförankrat i det du säger Kjell.
Suget finns uppenbarligen, men tydligen inte orken/viljan/kunskapen att identifiera vad som går åt. Dom tar nämligen alltid hem ett arbiträrt växtpaket där dom aldrig väljer själv vad dom ska få.
Jag lovar dig. Finns en HC-kruka med i paketet så ryker den direkt.
Pratade med en affär om just detta i förra helgen och han sa att problemet är att växter ofta av praktiska skäl säljs i fempack till affärer och har affären fått in en beställning från en kund så får de sålt 2 till denne och sedan blir de inte av med de resterande 3 och då går det med förlust. Just denna affär satsade ändå på växter men han gjorde det genom att ta in just mixade växtpaket (tror det var Tropicas) - då fick han ofta in lite ovanliga växter till ett vettigt pris (även om han i förväg inte visste vilka det var) samtidigt som det bara var någon enstaka av varje.
Om nu det som jag skriver inte är verklighetsförankrat så kan man ju också fundera över varför inte ens internethandel av växter i Sverige har slagit - det funkar ju i andra länder.