Nej jag har fortfarande inte fått någon klarhet i vad det är för växt. Jag var tvungen att röja upp i högra delen av akvariet och plantera om några av de stora växterna. Efter det har de dock kunnat växa upp ovanför ytan bättre och den högsta når nu 30cm över ytan och blommar för närvarande med fina lila blommor.
Akvariet ser dock inte riktigt lika fint ut längre. Har fått lite trådalger som jag måste ta bort då och då och svärdsplantorna längst till vänster mår inte alls bra. Alla de stora bladen har blivit bruna och dött. Är möjligt att den trenden har börjat brytas nu dock, verkar komma nya gröna fina blad.
Andra växter verkar dock trivas bättre. Min tigerlotus som jag hade gett upp hoppet om började plötsligt växa så det knakade och fick upp flera blad på ytan på bara några dagar.
Flytväxterna har varit hårt ansatta av bladlöss som jag skrivit om i en annan tråd. Jag har dock till slut hittat ett sätt att i alla fall hålla efter dem. Ett gelatinbaserat bladlössmedel som funkar rent mekaniskt genom att täppa till bladlössens andning. En bieffekt i akvariet är också att bladlössen sjunker om de trillar av växterna när man sprutar på dem. Tidigare så flöt de och simmade tillbaka till växterna om de hamnade i vattnet.
Ska försöka fixa lite nya bilder i helgen.