jo jag förstår hur du menar. min syster som är marinbiolog/limnolog har dock sagt att KRANVATTNET (Rättelse) inte är särskilt syrerikt, även om det är rent. dessutom innehåller det ju en del farliga ämnen. men lyckas man undvika dom ämnena med hjälp av något preparat (använder du något när du byter?) är det kanske bättre att göra regelbundna vattenbyten så att fiskarna slipper vänja sig med det "gamla" vattnet.
problemet just nu är ju att ingenting blev bättre när jag bytte 20 liter med Aquasafe i. fiskarna blev piggare i ungefär 15 minuter, sen fortsatte dom kippa med gälarna och simma slött..
alltså: kanske måste man byta mer vatten för att det ska märkas alls, men jag är lite rädd för det nu när jag inte vet om det är något i kranvattnet dom reagerar på. det är bara där haken ligger till att byta mer vatten nu.
eftersom någon/några av pansarmalarna har hängt vid ytan och snappat luft tidigare så tänkte jag på syrebrist, men jag tvivlar på att det plötsligt blivit sån extrem syrebrist i akvariet.
önskar fiskarna kunde tala och berätta vad som känns fel! ;)