ralp skrev:Hur stor är karet? Finns det fisksällskap? Jag TROR inte på att det ha någonting med ömsningen att göra (förutsatt att de går själva och blir inte stressade av sällskapet under själva ömsningen). Skulle gissa på dåligt vattenkvalité då räkorna är mycket känsligare än fiskar mot nitrit/nitrat. Ett räkkar utan filtrering KAN fungera men det finns ett väldigt litet slarvmarginal. Lite bortglömt ruttnande mat någonstans... Jag har provat själv men gett upp eftersom jag inte hade tillräklig disciplin för att håller efter. Nu kör jag enbart med ryggsäksfilter och skumpatron över insuget. Mycket lättskött, enkel, billig och snygg lösning.
Om du inte vill byter ut syrestenen mot filterlösningen så prova iallafall att släppa ner några snäckor som kan hjälper dig och dina räkor. ;)
Hejhopp. Ralp
Matar inte alls i dett kar, då det finns alger och jag inte har några fiskar alls. Kan det möjligen vara för mycket alger? Nitrit har jag testat och det finns inga tecken alls på det. Idag plockade jag upp ytterligare en död räka:-( Har försök "plantera in" posthornssnäckor, men det har inte lyckats. De har oxå dött:-( Ska göra nya försök.
I räkkaret jag har hemma stortrivs både räkor och posthorns-snäckor. Har t.om. sett en CR-hona med rom för första gången idag:-)
/Robert