Micke_A skrev:
Vuxna discus är INTE tråkiga, det är en fördom. Undrar om de som säger så ens har haft discus. Discus är, precis som andra ciklider, fulla av intressanta beteenden. T.ex ett discuspars sätt att hälsa på varandra när de möts, deras beteende vid matning, yngelvården, och så vidare. Discusar som trivs är inte några apatiska sömngångare som vissa tycks tro, utan det är ofta fart på dem, särskilt vid matningarna. Att de inte går att blanda med andra fiskar är också det en myt. Man kan tro att de som säger att de är tråkiga inte har råd med discus, och därför drar till med "jaja, de är ju ändå så tråkiga!"

Jag får känslan att tråden skapades enbart för att provocera, och att trådskaparen mycket väl visste att discus är populära, och att det skulle bli tjafs. Men det är enbart en känsla. Se´n kan man ju undra varför man köper en (dyr) fisk, som från början inte var avsedd som mat, men se´n tröttnar, och därför dömmer dem till döden. Tröttnar man på fiskar, så kan man sälja dem (särskilt när det gäller dyra fiskar som discus), eller fråga affären om de kan ta tillbaka dem. Att köpa eller odla småfisk som mat för att ens stora fiskar ska få levande foder är ju lite annorlunda än att köpa en fisk, komma på "usch vad de var tråkiga", och mata sina andra fiskar med dem, bara för att man inte har tid och lust att orka vänta på att de ska växa till sig. Om man dessutom har dem i ett litet akvarium, och inte har nå´t större att flytta dem till vartefter de växer... Det större akvariet är, som jag fattar det, befolkat av glupska saker, som äter små discus, och som förmodligen inte skulle komma så bra överens med stora discus heller.

nja har själv haft både yngel och vuxna i omgånger (har även fått yngel på dom) pga att jag tycker att dom är fina. men det är dom tråkigaste fiskar jag har. just nu har jag bara ett par hemma och enda anledningen till att jag har kvar dom är som sagt jag tycker att dom är fina att se på. skulle ev kunna tänka mig att ge en vf grupp chansen i framtiden. Förhopnings vis är dom lite roligare än dom sönder avlade varianterna som man iregel ser i affärerna. möjligt vis att jag skulle kunna tänka mig att skaffa någon mer av dom sönder avlade varianterna om jag ska sätta ihop ett akvarium som bara ska fungera som prynad.