Jag har två frågor om räkors färg.

1. För knappt två månader sedan köpte jag några körsbärsräkor av en odlare i Malmö Akvarieförening. Några var riktigt små och bleka. Nu när de vuxit till sig har alla utom en blivit ordentligt röda. En av dem verkar helt sakna pigment utom i ögonen, den är helt genomskinlig. Är detta vanligt hos körsbärsräkor?

2 I tyskland köpte jag ett gäng CR billigt. De har nu vuxit till sig och ynglar av sig. De vuxna är dock inte lika snygga som de CR jag haft tidigare, de har betydligt mindre vitt i sig, även om det finns där. Hur stor brukar variationen vara bland CR av samma stam, finns det någon realistisk chans att några av de yngel jag fått visar sig ha betydligt mer vitt i sin teckning?

1. Jag har inte sett några helt genomskinliga körsbär hos mig, däremot tigerräkor. Men hanarna har betydligt mycket mindre färg än honorna. Hur är storlek och kroppsform om du jämför röd och genomskinlig?

2. CR brukar inte bli snyggare än föräldrarna. Snarare så "försvinner" mer och mer av det täckande vita och det röda försvinner lite nertill om man låter dom hålla på själva och föröka sig och inte plockar bort dom "fula" (usch vad hemskt det låter :().
Men om du stoppar ner några snygga så får du ner lite nytt blod och ynglen blir bättre. Men man får nog plocka bort de med sämst färg också.