kaj.p skrev:Som tur är är det fritt att tycka vad man vill men frågan är om någon annan akvariefisk ger akvaristiken sådant fokus som diskus. Varje år arrangeras utställningar runt om på vårt klot med tiotusentals besökare. Bara i Europa finns diskus Championat i Tyskland, England, Spanien, Italien, Frankrike, Belgien o Polen. Visst kan man ha sina synpukter på detta med avelsvarianter men kan lungt försäkra att det inte handlar om inavel. Tvärtom man vet mycket väl vad det handlar om om man tar tex Ung Seng Lip som anses varra en av de främsta på o ta fram röda varianter så korsar han in VF fisk i var 4:e led. Undrar hur många hemmaodlare som gör det. Givetvis finns inget intresse av att odla fram svaga linjer då det för de flesta handlar om ett levebröd.
Klart också att det finns skillnad på diskus o diskus Tar man t.ex heckel då så är väl avkommer av dessa nästan lika vanligt som avkommer av altumskalarer.
När det sedan gäller etiken med att mata med dessa så förstår jag inte riktigt vat man vill komma. Skulle det vara en prisfråga? Själv har jag skaffat några Crenichiclor sp Belly crawlers var syft var från början att enbart ta hand om bortgallrade diskusyngel. (Idag är dessa fiskar några av mina favoriter).:)
Förr fick jag ha ihjäl dem på annat sätt vad är skillnaden.
jo visst det är en vacker fisk och ser bra ut i ett möbel akvarium men jag tycker lika fullt att dom är tråkiga. sen om vissa är mera svår odlade än andra tycker jag inte spelar någon större roll. vet inte riktigt vars du ville komma med det? är det att du finner en större utmaning i de så kan jag väll iofs köpa det. finns säkert vissa odlare som gör som du skriver men tror att dom allra flesta inavlar sina fiskar väldigt hårt. å även om man inavlar i 4led å sen blandar in friskt blod så blir inavlingen ganska hård i längden även där.