Kan ju inte berätta om några egna barn, men däremot om hur det är för mig :) (är 16) För mig och min 19-åriga syrra har det nog aldrig funnits några "regler" mer än att ringa och höra av oss vid bestämd tid. Vi har båda varit väldigt duktiga på att sköta oss själva så några regler behövs inte här. Även fast jag bara är 16 så har jag aldrig fått höra att jag inte får dricka eller så. De litar helt enkelt på mig. Och det fungerar utmärkt! Jag håller mig borta av eget intresse och väljer andra kompisar än de som är ute och super sig fulla varje kväll. Kan smaka alkohol men är inte dirket överförtjust, läsk är i så fall bättre :D Har aldrig varit full, och skulle aldrig komma på tanken att prova röka. Syrran har nu det senaste året börjat "dricka" lite smått med kompisar men precis som förut så får hon hålla det på en lagom nivå själv, ringa och när hon ska hem så hämtas hon av mamma eller pappa.

Det har fungerat superbra i min familj och det är aldrig några bråk som rör detta ämne. Men jag ska nog påpeka också att vi självklart inte får göra precis som vi vill, skulle det börja gå åt fel håll så finns mamma och pappa självklart där och håller koll :) Jag ser hellre att man som ung får börja dricka i små, små mängder (och då menar jag verkligen små också :) ) än att man smyger bakom ryggen och super sig full "bara för att" vilket tyvärr händer många...

Nu var ju frågan egentligen hur länge ungarna får vara ute, men jag tyckte att det här också kunde nämnas eftersom de två ofta hänger ihop :p