Stew skrev:
Ajdå...

Låter inte alls bra.

Praktbotier är riktigt tåliga fiskar. Och som sagt, vita prick brukar de få till som tätt. Men det märks ju...

Jag skulle tro att det beror på

1. Du har för hög nitritnivå i karet. Du har mätt nitratnivån. Köp även test för nitrit och mät den nivån.

2. Du har för hög temp...? Vilken temp har du?

3. Något ämne finns i vattnet som fiskarna inte gillar. Jod? Någon tungmetall?

4. Något onaturligt har färgat av sig i vattnet? Någon plastgrejj i karet? Akvarieberg tex? Slott?

Äter de ordentligt? Testa att mata med en bit gurka, eller squash. Använd även algtabletter som sjunker...!

Minns inte om det var Nitrit eller Nitrat jag mätte.
Temperaturen e på 28grader och det var en bra temperatur enligt Zoo butiken och de övriga fiskarna ska egentligen ha kallare än Botiorna men de mår ju fint.

Hur märker jag om det e Jod eller Tungmetall i då? Har bara lite stenar växter och sand där i. Har en fejk sten av plast.
Ska jag kasta ur den och sen byta 30% av vattnet? Eller? Kan inte se att det färgat av sig dock.

Jo jag tycker att de äter men de brukar aldrig åka till ytan utan hellre väntar de på att maten sjunkit till botten, men de äter iaf "De som ligger still har jag inte sätt om de äter"
Gurka? Äter de sånt? Hur mycke gurka ska jag hä i då och hur stora bitar rekomenderar du? De e fortfarande ganska små. från typ 3½-5cm bara.
Tack för svar iaf.