Glenn skrev:
Haha, jag är medveten om att det finns gott om anti-veg propaganda. Men varför är då vegetarianer som grupp generellt sett friskare än blandkostare?
Vad gäller kalcium t ex finns det gott om i bl a broccoli, mandlar, sesam, mörka bladgrönsaker, torkade fikon, mm. Vidare så kan inte kroppen tillgodogöra sig så mycket av det kalcium som finns i mjölken när man samtidigt äter kött (vid samma måldig alltså). Det är inte hur mycket av ett ämne som man får i sig som är viktigt, utan hur mycket av det som kroppen kan tillgodogöra sig.
Beträffande D-vitamin så stämmer det att solen inte räcker till om man bor i Norden. Men det har man löst genom att berika vissa matprodukter som t ex margarin. Vitaminberikad mat är normen i dag. Det är många köttätare som inte får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler.
Kan även tilläga att jag har levt på vegetabilisk kost i ca 12 år nu och är frisk. Jag känner även människor som har varit veg hela sina liv och är friska och välfungerande människor. Och det skulle de nog inte ha varit enligt texten du länkar till.