Har du koll på hur du gör innan du startar???
Hej, är också ganska ny... Iaf på att få bra vattenkvalitée och en massa växter eftersom jag har haft Malawi tidigare som klarar sig av sig själva i princip... Hade tur och träffade duktigt folk innan jag startade, här är de råd jag fick om du inte har haft samma tur...
Köpte en sån där bakterietablett, växtnäringstabletter i sanden och en massa växter... Efter en vecka köpte jag 7 st odlade endlers men helst ska man börja med färre fisk... Sen har jag fyllt på pö om på med fisk och peppar peppar, jag har inte förlorat en fisk och alla växter frodas... :p
Jag har ingen PMDD, växtnäring, ännu utan kör med 33 cl Loka till 100 L vatten per vecka efter tips på Akvarielagret, börjar med PMDD om växterna slutar trivas tror jag... Ingen syresten för då dör växterna... Innerfiltret uppe vid ytan så att vågrörelserna skjutsar det syrerika ytvattnet ner i karet... Har köpt nitrittest och har O nitrit i stora karet... byter 20-30 % vatten i veckan.. aqua safe... rör lite försiktigt i delar av sanden och försöker dammsuga upp fiskbajs från botten när jag byter... Gör rent innerfiltret när det börjar gå sämre och i svalt vatten...:)
Men du har ju hittat hit och här finns ju mycket info så du vet kanske redan... Alla gör olika men det här har som sagt fungerat för mig... ;)