Jag testar lite olika småfilter. Något som inte funkade speciellt bra är att försöka klä in ett innerfilter i lite tunnare bitar av filtermatta. Räkynglena kröp rätt lätt igenom.
Sen kör jag nylonstrumpan på några och där sätts filtren igen rätt fort, eller snarare strumpan sätts igen. Men jag tar bort och sköljer den rätt ofta så då funkar det hyggligt.
Jag har funderat på om man inte skulle kunna använda någonslags nylontyg som är lite, lite glesare. T ex tyll som är jättebilligt och finns i massor av färger i tygaffärerna. Man kunde kanske sy ett fodral till pumpen kanske.
Bästa lilla filtret jag hittat hittills är ett ryggsäcksfilter som heter Jebo. Minsta modellen hittade jag för 75 kr på Akvarielagret, Sthlm. Men jag har inte sett såna i någon annan butik.
Däremot har jag sett liknande som ser ut att vara av bättre kvalité till nanokar i någon butik jag glömt var det var. Men den kostade över 200 kr.
Ryggsäcksfilter funkar så att man hänger den över akvariekanten med ett insugsrör ner i karet. Den räkyngelsäkrar jag med en bit filtermatta som jag skurit hål ner i. Sen rinner vattnet tillbaks som från ett litet, litet minivattenfall. Så det behövs en springa på kanske 1.5-2x6cm eller något liknande.
I några kar har jag små hemgjorda filter som drivs med luftpump. En bieffekt med det är att man slipper den värmande effekten av ett motorfiler nere i karet. Bra på sommaren då det blir för varmt inne, men sämre på vintern om man kör helt utan extravärme i karen och har lite svlat inne.
Det finns ju färdiga skumgummifilter typ billifilter som är bra och drivs med luft. Fördel med såna är att räkorna kan knalla omkring och äta från ytan på filterpatronen.
Jag har något lite större ytterfilter i ett kar också. Där trodde jag att jag yngelskyddat insuget med en rejäl bil filtermatta som förfilter. Men jag hittade åtta stora CR långt inne i filterbehållaren nyligen. Dom mådde bra ;) Dom måste ha krupit in som väldigt, väldigt små.
Ett problem är ju att räkor aktivt försöker komma in i filtren för att äta av gojset som samlas där.