Jepp det vore en intressant diskussion - jag tar upp handsken Zaphi och utmanar dig härmed på en debatt i ämnet.

Lite intressant för övrigt hur Göteborgs CIklidgrupp då kan ha en oseriös person som inte har respekt och förståelse för naturen (enligt din terminologi) person i styrelsen som odlar olika avelsvarianter av diskus;)

Inga problem Kjell! Du och jag i boxningsringen! Vi får väl boka in ett möte framöver där vi diskuterar för- och nackdelar! Jag ser fram emot det!

Det var nyligen jag själv hade odlingsformer och jag kastar inte så mycket smuts på folk som har det. Jag informerar endast om vad det innebär, nämligen att man håller djur som är mycket långt ifrån något som finns i naturen! Jag har heller aldrig sagt att detta är en åsikt som GCG står för, bara att vi skulle kunna diskutera det på ett möte, så du behöver inte hoppa på enskilda individer. Jag är säker på att många i GCG har olika typer av avelsformer och det är helt ok!

En sak förvånar mig dock. Tycker dock det är lustigt att du anser att man kan göra vad som helst bara för att "stimulera akvariehobbyn". Varför är det så jädra viktigt att stimulera hobbyn till varje pris? Du menar att alla dessa trubbnosiga odlingsformer man ser i butiken är en bra, en "kul grej" och simulerar hobbyn? Jag tror tvärtom, att hobbyn förlorar perspektivet och att man tappar respekt för de fiskar som finns i naturen och ser dem endast som grunddjur för inavel, som det faktiskt nästan blivit med diskus.