Vi kanske skulle börja skriva lite romaner här;)?
Det förstod jag att du inte ville låta fiskarna lida eller vara sjuka i onödan, och det som man nog hellre bör ta tag i är varför fisken blir sjuk och ta tag i grundproblemet istället.
Att fisk får gå i samma vatten i flera veckor kanske funkar om man inte gör något annat än matar i burken, men så fort man kanske köper en ny fisk och släpper i så blir fisken sjuk, sedan om det är den nya eller gamla fisken spelar ingen roll. Och så i med mediciner som ytterligare slår ut alla bakterier, goda som onda. Obalans i karet som följd och ytterligare fisk som dör. I med mer medicin, aqua-alltvaddetheter och vattenbyte.
Det är inte något lätt problem detta, och jag tror personligen att det är vid sådana tillfällen som man sedan kan köpa akvarium billigt på Blocket då folk fort tröttnar på att inte få någon ordning.
Jag har hjälpt några som hamnat i denna situation, och det är ofta att bara hålla ut ett tag så löser det sig.
Att det är lite svårare att ha diskus kan nog de flesta skriva under, och även jag. Jag provade för några år sedan att ha diskus, men gjorde felet att köpa små och inte så många diskusar. Jag köpte nog i omgångar allteftersom de blev svarta, stod i ett hörn och matvägrade varpå de dog ett 10 tal och av dessa växte det upp 4 som blev hyffsat fina. Ser man på vad jag har idag, så är det ändå en stor skillnad, och där ser man vad internet och kontakter kan göra. Jag har köpt nästan alla från en lokal handlare, Kaj.P, som har otroligt bra kvalité på fisken och att han sedan inte tar ut överpris heller gör ingenting. Har man frågor är det bara att fråga och han ställer upp i alla lägen utan knussel och svarar på alla dumma frågor.
Om man ämför då och nu på mina fiskar så har jag köpt större fisk, dels så är de lättare att hålla och sedan ser jag mer hur de kommer att bli som fullvuxna, och det är inte så lätt att se på en fisk som är som en 5-krona.